Wilma Janmaat

Wilma’s lust en leven is zingen. Na een carrière in de reiswereld is zij op latere leeftijd aan zanglessen begonnen bij Solange Collard aan de Muziekacademie in Antwerpen. Ze heeft inmiddels al weer 17 jaar privé solozangles bij diverse zangpedagogen o.a. Caroline Kaart, Alex Vermeulen en de operaklas van Jacqueline van Quaille.

Zij heeft diverse masterclasses gedaan o.a. van Wout Oosterkamp en Lucienne van Deijck. Passief heeft zij de kleinschalige Masterclassdagen gevolgd van Joan Sutherland, Jose van Dam En ook de leerkrachten van de Juilliard School te New York tijdens het Elisabeth Concours op La Hulpe in Brussel mee mogen maken. Verder diverse jaren de Masterclasses van het Belcanto Festival in Dordrecht gevolgd.

Ook heeft zij deelgenomen aan workshops à la Jo Estill en C.Sandolin.

Wilma, een lyrisch,dramatische sopraan, heeft een brede muzikale interesse.

In opera o.a. bij “Opera ensemble Belcantorium”, waarmee zelfs in de “Nights of the Proms” in Antwerpen Sportpaleis en de eerste “Nights” in Rotterdam werd gezongen!

O.l.v. Jaak Gregoor zong zij solo uit delen van de “Athalia” van Mendelssohn en bij diverse gezelschappen de rol van “Spirit” in de Opera “Dido & Aeneas” o.a. in 1993 in het Markiezenhof, waarna zij bij het Vocaal Collectief te Antwerpen o.a. voor de B.R.T.N. nog mooie concerten heeft mee gezongen.

Met het professionele “Lyrisch ensemble Aruna” te Gent heeft zij een CD-opname gerealiseerd van “Das Land des Lächelns” en is zij op tournee door België gegaan met complete producties als “Der Zigeunerbaron” en “De Musketiers in het klooster” met o.a. Jacqueline van Quaille en Koen Krucke. In Brussel heeft zij meegedaan aan “Der Walzertraum”. Waarmee zij dus ook het operette repertoire een kans gaf.

Verder heeft zij meegewerkt aan diverse prestigieuze, professionele opera- en operetteproducties in België en Nederland, zoals “La Boheme” bij Music Hall in Vorst National te Brussel en met de Companions in Ahoy o.a. de “Cavalleria Rusticana/I Pagliacci, “La Traviata” en “Nabucco”. Ze heeft concertante rollen gezongen uit delen van opera’s als Marcellina uit Figaro, en de Italiaanse vrouw uit The Consul en Dame uit Die Zauberflöte.

Ook kwam het Muziektheaterspektakel op haar pad. Zij zong o.a. delen van de rol van Golde uit Anatevka. Zo deed zij mee met de productie “Oklahoma” in Goes. En via Musicalensemble “Fivoveta” aan “Assasins” van Sondheim door Judas and Dreamsproductions, weer in België.

De afgelopen twee jaar was zij nog te zien en te horen in de productie Frühjahrsparade als “Anunciata” met het Vlaamse VMT. En bij Viable in de RAI met de opera “Nabucco”. Ook zong zij bij het Opera ensemble “Belleza Vocale”.

Met het Markiezaats Kamerkoor werd de “Dido & Aeneas en Venus & Adonis”, nu als pasticcio in de rollen van 3th Lady en 2 Nereid en Spring uitgevoerd.

Zij treedt regelmatig op met haar “eigen” trio “Carte Blanche” (piano/klarinet/zang), waarin o.a. ook de liedkunst aan bod komt.

Sinds het voorjaar van 2006 zingt zij als soliste met plezier bij het Opera- en operette ensemble “Stichting Bel Canto”.