Toni Lozica

Toni Lozica Dalmata, bariton, (1961)
Werd geboren in de stad Korcula op het gelijknamige eiland voor de kust van Dalmatië (Kroatië).
Was sinds zijn 14de al vertrouwd met semi-professionele dans optredens met het folklore ensemble Moreska.  In Kroatië trad hij regelmatig op als zanger van traditionele Dalmatische liederen.
In Nederland zanglessen gevolgd bij Jo Bollekamp, Nicolai Cok, Liesbeth Damen, Caroline Kaart en Pieter van der Berg.
Als koorzanger begonnen in 1990 bij de Rotterdamse Opera. Daarna Opera in AHOY, Belcanto Festival Dordrecht, Opera Zuid, Brabant Koor en de Nationale Reisopera.
Als solist gedebuteerd in de rol van de Prima Apparizione in Verdi's Macbeth tijdens Belcanto Festival in Dordrecht.
In 1999 nam hij op zich de rol van Zarastro in de productie "Droom van Mozart" bij Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam.
Was tevens deelnemer in de eerste serie van de TV productie “Una Voce Particolare”.
Zijn veelzijdige repertoire bestaat uit vele bekende aria´s en duetten van Verdi, Mozart, Bizet, Gounod.
Ook de liederen van o.a. Tosti en negro spirituals van Burleigh horen bij zijn repertoire.
Sinds 1993 lid van Vocaal solisten ensemble Belcanto en sinds 1999 de leadzanger van succesvolle Mariachi Serenata Mexicana. Met deze ensembles treedt hij wekelijks op door heel het land.