Monique van der Hoeven

Mezzosopraan Monique van der Hoeven werd opgeleid door de bekende Haagse zangpedagoge Ank Reinders. In Londen studeerde Monique bij mezzosopraan Annette Thompson (professor of voice Guildhall School of Music and Drama.) Naast haar werkzaamheden als zangeres, studeert Monique momenteel in Londen nog verder bij mezzosopraan Theresa Goble (professor of voice Guildhall School of Music and Drama).

Monique nam deel aan diverse masterclasses, o.a. bij Sarah Walker, Roberta Alexander en Kelvin Grout, Jard van Nes en Ulrich Eisenlohr, Noël Lee, Adrian Thompson, Carolyn Wyn-Rodgers en Catherine Denley.
Sinds 2000 is Robin Bowman (Head of Vocal Studies Guildhall School of Music and Drama) haar coach. Samen met hem nam Monique in 2003 de solo-CD 'Impression' op - deze CD is op aanvraag beschikbaar als demo-materiaal. Voor het voorjaar van 2005 staat een nieuwe gezamenlijke CD-opname gepland en in het seizoen 2006/2007 zijn Monique en Robin uitgenodigd om samen een liedrecital te geven in Wiltshire, Engeland.

Monique heeft de afgelopen jaren vele liedrecitals gegeven, waarvan een groot aantal met pianist Jeroen Snijder, met wie zij al geruime tijd een liedduo vormt. Verder geeft ze regelmatig recitals met de Engelse pianiste Katrine Reimers, o.a. in Londen en in Amsterdam.
Als soliste verleent Monique ook geregeld haar medewerking aan koorconcerten - zo zong zij o.a. met Coro d'Oro uit Gouda, het Weerter Vocaal Ensemble, The Lewisham Townhall Choir (Londen), Harderwijks Mannenkoor 'De Veluwse Zangers' en in het seizoen 2005/2006 met het Lemster Mannenkoor.

Hoewel Monique's grote liefde de Liedkunst is, is zij zeker ook actief in opera en oratorium. Sinds een aantal jaren zingt ze dan ook met veel plezier bij Opera- en operettegezelschap 'Bel Canto'. In 2005 heeft Monique in Amsterdam de rol van 'La Zia Principessa' gezongen in een orkestproduktie van Puccini's Suor Angelica. In Engeland (Ardingly, Sussex) was ze te horen en te zien in de rol van Ulrica (Verdi, Un ballo in maschera), Dryade (Strauss, Ariadne auf Naxos), Edwige (Rossini, Guglielmo Tell), Ragonda (Rossini, I conte Ory) en in 2005/2006 als Orfeo (Gluck, Orfeo ed Euridice) en Schwertleite (Wagner, Die Walküre). Hier zong Monique ook de alt-solopartijen in de Stabat Maters van Rossini en Dvorak en het Requiem van Mozart en Verdi.