Marjolein Latour, sopraan

"Ik ben geboren in 's Gravenhage op 5 augustus 1965, waar ik maar kort gewoond heb.
Al gauw verhuisden we naar Pijnacker, waar de muziek voor mij het eerst zijn intrede deed.
Ik mocht op mijn tweede namelijk al graag met de radio meezingen en mijn voorkeur ging op dat
moment uit naar Cliff Richard en zijn hit "Congratulations".

Eenmaal 19 geworden zette ik mijn voet voor het eerst op de bühne, in de operette "Maske in Blau",
ik mocht zelfs een heel klein rolletje solo zingen. Toen bleek dat ik toch wel zangles nodig had,
ben ik op zoek gegaan naar een geschikte pedagoog.
En van het één kwam het ander. Ik kwam uiteindelijk bij Sophia van Sante en
zij zei: "Marjolein, velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren en jij behoort tot de uitverkorenen."
Maar... met alleen een mooie stem en muzikaliteit kom je er niet.

In 1995 behaalde ik mijn diploma Akte Muziekonderwijs en volgde daarna nog een jaar operaklas en
diverse masterclasses.
Ondertussen deed ik mijn ervaring op bij opera-/operettevereniging Thalía te Amsterdam,
waar ik onder leiding van Joop Fransen mijn eerste hoofdrollen vertolkte.
Naast de vele opera- en operetterollen die ik heb gespeeld, ben ik mij ook gaan bezighouden met oratorium.
Ik heb door de jaren heen dan ook een grote hoeveelheid passiewerken uitgevoerd.

In 1999 heb ik deelgenomen aan het u welbekende TV-programma "Una Voce Particolare", gepresenteerd door Ernst Daniël Smid. In "mijn" aflevering kwam ik als winnaar uit de bus. Deze man en dit programma hebben heel veel voor mij betekend. Nadien heb ik de kans gekregen mij nog verder in de operakunst te ontwikkelen en kreeg diverse aanbiedingen bij operagezelschappen. Sindsdien is het met mijn carrière in opgaande lijn gegaan. Met Ernst Daniël heb ik een theatertournee gemaakt van vijf maanden, een geweldige ervaring en een hele leuke en leerzame periode. Daarnaast de hoofdrol in een fantastische productie van Puccini's "Tosca".
De talloze concerten en optredens in binnen- en buitenland. Onlangs nog een reis door Polen met de Tros.
Samen met Ernst Daniël Smid en Martin Gaus hebben we mooie televisie gemaakt.
Ik kan wel zeggen dat het bijzonder is om meerdere kanten van het muziekvak te kunnen uitvoeren,
daar elke muziekstijl zijn eigen zangtechniek met zich meebrengt. Met behulp van mijn enorme steun en toeverlaat Ank Reinders, die het boek der zangkunst voor mij deed opengaan, en in samenwerking met vele dirigenten, waaronder Hans Lamers, Bernard Burger en Jan Stulen, heb ik dan ook veel van de verschillende kanten van het vak kunnen laten horen.
En nog altijd is er weer iets nieuws te beleven wat het vak interessant, spannend, boeiend,
maar vooral ook heel mooi maakt.
Steeds weer nieuwe muziek opdoen, andere mensen leren kennen en boven alles de door de componisten
gemaakte kunstwerken niet verloren laten gaan.

Dit alles lukt je natuurlijk niet alleen en ik zal nooit de mensen vergeten die mij daarbij terzijde hebben gestaan en
nog staan: Mijn lieve moeder, mijn geweldige man, Ank Reinders, Sophia van Sante, wijlen Henk Milo, Kees Bergman, Carlo Bergonzi,
Ernst Daniël Smid, Sigrid van der Linden, Michele Stanisci, Ans en Arend Volgers, Magda Saras, Andries Bongers en vele anderen
met wie ik mijn pad heb gekruist, maar hier allemaal niet kan noemen."