Stichting Bel Canto

De Stichting Bel Canto werd in 1992 op initiatief van Leonard Horn (Hoofdstadoperette), René Louisse en Andries Bongers opgericht. Sinds dat jaar treedt de groep wekelijks op in verzorgingstehuizen en kleine theaters.
Bel Canto, is Italiaans voor mooi zingen, maar vooral ook een speciale techniek van zingen, die vooral tot uiting komt in de Opera en het Napolitaanse lied.

Geschoolde ervaren stemmen , gecombineerd met aanstormend talent, brengen een variatie aan bekende opera, operette en musical liederen. Een aantal van hen was reeds te horen in het programma "Una Voce Particolare". Ook verlenen zij regelmatig medewerking aan grote internationale producties als koorlid. Marjolein Latour en Gabrielle Mouhlen, die jarenlang tot de vaste cast van Bel Canto behoorden, treden nu als solist succesvol op in de grote theaters in binnen en buitenland.
Samen met Marjolein Latour maakte Andries Bongers de CD met als titel "Castelli in aria". Deze CD is te bestellen, klik hier voor meer info.

De groep bestaat inmiddels uit zo'n 10 vaste musici. Naast de vaste pianisten Harry Lichtendahl en Kees Bergman maakt Bel Canto soms
gebruik van een gast pianist. Bijna alle zangers en zangeressen zijn naast Bel Canto nog op meerdere muziekvlakken actief, zo blijft deze
groep altijd scherp en verfrissend.

Tot het repertoire van Bel Canto horen aria's en duetten uit o.a.: La Traviata, Carmen, Rigoletto, Don Giovanni, Aïda, Der Zarewitsch, Die Fledermaus, Porgy en Bess, Turandot, Tosca, De Parelvissers, Operettes van Lehàr en Stolz, maar ook Napolitaanse en Spaanse liederen, zoals 'O Sole Mio, Torna a Surriento, La Spagnola, Celito lindo, honderden aria's en liederen. Teveel om allemaal op te noemen.
Wie kent ze niet: La donna e mobile, het Wolgalied, duet uit de Parelvissers, de Habanera, E lucevan le stelle, Du bist die Welt für mich, het Viljalied en vele anderen.

Beleef met hen de dramatiek, de passie en de hartstocht van de Opera, de glimlach en de jeugd van de Operette, de show, snelheid en kleur van de musical en de uitbundigheid of de traan van het Napolitaanse lied.

Groots opera concert op 22 april in de Wiericker Schans te Bodegraven!